s505.loopia.se

Pressmeddelande: Biljetterna släppta för Jordens sista dygn!

Biljetterna släppta för Jordens sista dygn!

Idag släpps biljetterna till vårens stora teaterhändelse på Profilteatern i Umeå. Nyskrivna Jordens sista dygn, av Rebecka Cardoso är en absurd, komisk fabel och en kärleksförklaring till allt det vackra på planeten. Urpremiär den 3 mars 2017.

Totalt släpps tio kvällsföreställningar till pjäsen som bl a innehåller en stor ensemble och nyskriven musik. Scenografin, signerad Ulla Karlsson, är fantasieggande vacker och består till stor del av återvunnet material.
- Föreställningen kommer bli en riktig teaterfest som ingen Umeåbo får missa, säger producenten Patrik Ågren.

Kort beskrivning av pjäsen:
Homo sapiens har visat sig vara en flopp - människorna har blivit för smarta för sitt eget bästa och på kuppen förstört det mesta som var fantastiskt med planeten. Det viskas om att skaparna av jorden är på väg tillbaka, att de vill utplåna mänskligheten, sova på saken och börja om.

Apan, Grisen och Hunden, som följt människan på nära håll genom åren, samlas för att diskutera Tellus öde. Är det lika bra att låta människan försvinna för att lämna plats åt nya, bättre tider? Hunden tror på godheten i husses och mattes hjärta men Apan och Grisen är inte lika övertygade. När skaparna återvänder visar det sig att det är mer än människans överlevnad som står på spel. Snart ska själva jordens öde avgöras!

Manus och regi: Rebecka Cardoso
Komposition och ljuddesign: Safoura Safavi
Scenografi och kostym: Ulla Karlsson
Ljusdesign och teknik: Martin Ogland och Jonas Olsson

Medverkande: Lina Hognert, Jan Karlsson, Josefine Koskinen*, Tobias Morin, Nils Wetterholm*, Hans-Ola Stenlund m fl.
*praktikanter från Teaterhögskolan i Luleå

Speldatum: 3-4, 8-11, 15-18 mars
Tid: 19:00
Från 11 år. Biljettpris mellan 100-250 kr. Köps via www.biljettcentrum.com.
Spelplats: Profilteatern, Umestan Företagspark

Elin Larsson, producent